یکشنبه 09 ارديبهشت 1403 - Sun 28 Apr 2024
  • مست عشق یک تریلر جنایی

  • بازی خطرناکی که در آسیا در جریان است

  • کمک‌های اهدایی به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان در کارت‌خوان عبدالحمید!

  • ماجرای خبر زندانی‌بودن یک استاد مقیم آمریکا در اوین!+ عکس

  • پاسخ قشنگ شهید شیروی به سوال خبرنگار ژاپنی + عکس و فیلم

  • هدف مشترک استقلال و پرسپولیس

  • مقابله با بی‌حجابی ضرورتی اجتماعی

  • اشتباهات سیاستگذار، دلیل نوسان نرخ ارز

  • فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا

  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران

  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه

  • واکاوی ظرفیت‌های معدنی ایران و عربستان

  • ماجرای کشف یک نیروی به درد بخور توسط حسن باقری

  • نفوذ ایران در منطقه غرب آسیا به کاخ سفید هشدار داد

  • روحانی و ربیعی مخالف کاندیداتوری خاتمی بودند

  • جزییات حراج بعدی شمش طلا

  • خبر خوش وزیر کار برای کارگران

  • اسناد ارتش آمریکا از عملایات پنجه عقاب در ایران + سند

  • مستاجران ؛بازنده بازی قیمت‌سازی

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 368197
    تاریخ انتشار: 02/فروردين/1403 - 13:36

    اقتدار ۴۵| خیبر؛ موشکی برای نابودی ۸۰ هدف+عکس وفیلم

    چهارمین روز از خرداد ماه ۱۴۰۲ بود که دستاورد جدید دیگری با نام موشک بالستیک خرمشهر ۴(خیبر) با ویژگی‌های استثنایی توسط وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد که برخی از آن‌ها برای اولین‌بار در موشک‌های بالستیک ساخت ایران مشاهده می‌شود.

    اقتدار ۴۵| خیبر؛ موشکی برای نابودی ۸۰ هدف+عکس وفیلم

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از فارس: صنعت دفاعی ایران در سال ۱۴۰۲ نیز همچون سال‌های گذشته دستاوردها و محصولات متنوع و موثری را در چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران طراحی و تولید کرده است که هر کدام به نوبه خود نقش مهمی در حوزه رزمی ایفا خواهند کرد. به همین منظور، گروه سیاسی خبرگزاری فارس قصد دارد تا در روزهای آینده هر کدام از این دستاوردها را بازخوانی کند.

    دومین گزارش از این مجموعه به بررسی و معرفی چهارمین نسل از موشک خرمشهر با نام «خرمشهر ۴» (خیبر) اختصاص دارد که بنابر گفته جانشین سابق وزیر دفاع، برترین و قابل‌ترین موشکی است که تاکنون جمهوری اسلامی ساخته است و در ادامه، ویژگی‌های آن را مطالعه می‌کنید.
    نابودی اهداف در ۲ هزار کیلومتری با سر جنگی ۱۵۰۰ کیلوگرمی
    چهارمین روز از خرداد ماه ۱۴۰۲ بود که دستاورد جدید دیگری با نام موشک بالستیک خرمشهر ۴(خیبر) توسط وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد که برد آن، ۲ هزار کیلومتر و وزن سرجنگی آن نیز، ۱۵۰۰ کیلوگرم است. 
    این موشک آخرین نسخه پیشرفته از خانواده موشک‌های خرمشهر است از انواع موشک‌های نقطه زن بدون نیاز به هدایت در فاز نهایی است. موتور آن، موتور پیشرفته اروند است که از سوخت هایپرگولیک(خود مشتعل) بهره می‌برد.
    متخصصان صنایع موشکی برای ایجاد قابلیت‌های تاکتیکی، موتور موشک خرمشهر ۴ را در داخل مخزن سوخت قرار دادند که این امر باعث کاهش طول موشک به حدود ۱۳ متر شده است.
    ناکامی پدافند دشمن در انهدام خرمشهر ۴
    موشک خرمشهر ۴(خیبر) مجهز به سیستم کمک ناوبری بوده و قابلیت حمل سرجنگی سنگین را داراست. این موشک همچنین، از هدایت و کنترل فاز فعال، هدایت و کنترل فاز میانی بهره برده و در برابر جنگال نیز مقاوم است.
    سرجنگی این موشک با طول حدود 4 متر، یکی از بزرگ‌ترین و اثر بخش‌ترین سرجنگی های تولید شده است که قابلیت حمل بیش از یک تن مواد منفجره را دارد.
    سرعت بالای اصابت سرجنگی به هدف، باعث می‌شود تا سیستم های پدافندی دشمن، قادر به تشخیص و رهگیری و اقدام جهت انهدام سرجنگی را نداشته باشند.
    تفاوت این موشک با سایر نسل های قبلی خود تامین دقت نقطه زنی در فاز میانی(پرواز بالای جو) است.
     
     
     
     
     
     
     
    از شلیک تا اصابت، فقط ۱۲ دقیقه
    سرعت آماده‌سازی و روانه‌سازی بسیار کم نیز از دیگر ویژگی‌های بارز «خرمشهر ۴» است که آن را به یک موشک تاکتیکی تبدیل کرده است. مدت زمان لازم برای شلیک این موشک به دلیل استفاده از سوخت خودمشتعل (هایپرگولیک)، بی‌نیازی از تزریق سوخت راه‌انداز و هوا و عدم نیاز به نشانه‌روی افقی پس از عمودسازی، کمتر از ۱۲ دقیقه است. همچنین؛ به دلیل برخورداری از مخازن جدید سوخت، می‌توان سوخت را در آن تزریق و موشک را به مدت چند سال در حالت شارژ، نگهداری کرد.
    موشک «خرمشهر ۴» به دلیل بهره‌مندی از موتور بسیار قدرتمند از ضربه ویژه بسیار بالایی برخوردار است که این ضربه ویژه بر روی زمین ۲۸۰ و در شرایط خلأ ۳۰۰ ثانیه است.
    همچنین، موتور مذکور باعث شده است تا سرعت این موشک در خارج از جو به ۱۶ ماخ(۱۸ هزار کیلومتر بر ساعت) و در داخل جو به ۸ ماخ برسد.
    استحکام بیشتر سازه موشک در نسل جدید خرمشهر نسبت به سه نسل قبل دیگر ویژگی این موشک است که باعث شده تا پرتابگر بتواند آن را با سرعت بیشتری جابجا کند.
     
     
     
     
     
     
     
     
    موشک خرمشهر ۴ چگونه عمل می‌کند؟
    در ابتدای کار پس از دریافت فرمان شلیک موشک بالستیک خرمشهر ۴ موتورهای کنترلی فعال می‌شوند. پس از روشن شدن و پایداری آن‌ها، موتور اصلی روشن شده و موشک از سکو جدا می‌شود.
    این موشک پس از شلیک و برخاستن از روی سکوی پرتاب متحرک با طی زمان مشخص شده توسط رایانه پرواز، موتور اصلی آن خاموش شده و پس از گذشت چند ثانیه با رسیدن سرعت به سرعت لازم، موتورهای کنترلی نیز خاموش می‌شوند.
     
     
     
     
     
     
    عملکرد موشک خرمشهر ۴ در سه فاز
    پس از خاموشی موتورهای کنترلی، سرجنگی از بدنه موشک جدا شده و با توجه به بروز اغتشاشات جدایش، سریعاً با استفاده از موتورهای هدایتی و کنترلی نصب شده پشت سرجنگی، عملیات نشانه‌روی به سمت هدف، اصلاح مسیر انجام می شود. اجرای این مانورهای حرکتی، در حالی انجام می‌شود که سرجنگی با طول بیش از ۴ متر، وزن ۱.۵ تن و با سرعت ۱۶ ماخ در فضای بالای جو در حال حرکت به سمت هدف است.
     
     
     
     
     
     
    مزیت اصلی «خرمشهر ۴»؛ سیستم هدایت و کنترل در فاز میانی
    موشک «خرمشهر ۴» با نزدیک‌شدن به محدوده هدف، فرآیند آماده‌سازی ورود به جو شامل صفر کردن همه خطاهای مسیر پروازی و تنظیم زاویه حمله را انجام می‌دهد. اگرچه در طراحی سرجنگی، موضوعات مرتبط با پایداری در هندسه سرجنگی دیده شده، به همین دلیل برای کاهش اغتشاشات وارده در جو غلیظ و جلوگیری از ایجاد بروز خطا در اصابت، در این مرحله، پایدارسازی چرخشی با استفاده از موتورهای کنترلی انجام می‌شود.
     
     
     
     
     
     
    افزایش سرعت به‌کارگیری موشک و عدم وجود بالک در «خرمشهر ۴»
    افزایش سرعت به‌کارگیری نسل چهارم موشک خرمشهر دیگر مزیت «خرمشهر ۴» است چون این موشک برای پرتاب نیاز به سکوی ثابت نداشته و از روی سکوی متحرک پرتاب می‌شود. زمان آماده‌سازی و عملیاتی شدن این موشک قبلاً بیشتر بود اما اکنون به زیر ۱۵ دقیقه رسیده است. 
    کاهش قابل توجه سطح مقطع راداری در سرجنگی موشک «خرمشهر ۴» نیز بسیار قابل توجه است و مزیت این کار عدم توانایی رادارهای دشمن در تشخیص این موشک است. البته سرعت این موشک نیز، به قدری بالاست که حتی اگر آن را تشخیص بدهند هم، مقابله با آن برای دشمن بسیار مشکل است.
    عدم وجود بالک یکی دیگر از ویژگی های نسل چهارم موشک خرمشهر است. هدف از این کار، کاهش اصطکاک و اعوجاج و افزایش دقت آن است. متخصصان صنایع موشکی به جای تعبیه بالک روی موشک «خرمشهر ۴» از دو موتور کوچک (تراست وکتور) استفاده کرده‌اند که در داخل بدنه در کنار موتور اصلی قرار دارد و عملاً جهت‌های موشک به‌جای بالک از آن طریق تعیین می‌شود که از این طریق، قابلیت مانورپذیری موشک بسیار افزایش یافته است.
    خرمشهر ۴؛ یک موشک برای ۸۰ هدف
    سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اشاره به موشک «خرمشهر ۴» عنوان کرد: هنگام شلیک یک فروند از این موشک به منطقه هدف، ۸۰ هدف مورد اصابت قرار می‌گیرد و اگر ۱۰۰ فروند موشک به سوی سرزمین دشمن شلیک شود، این موشک‌ها به ۸ هزار راکت تبدیل شده و به اهداف اصابت می‌کند.
    نمایش خرمشهر ۴ در رژه ۳۱ شهریور نیروهای مسلح برای اولین‌بار
    مراسم رژه نیروهای مسلح صبح جمعه ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ همچون سال‌های گذشته با حضور رئیس‌جمهور، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و فرماندهان ارشد نیروهای مسلح در مقابل مرقد مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی برگزار شد.
    سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تجهیزات جدید خود در این مراسم حاضر شد، تجهیزاتی که تا پیش از آن به نوعی معرفی و الحاق شده بود ولی برای اولین‌بار در رژه حاضر شدند.
    در این مراسم، نیروی هوافضای سپاه پاسداران برای اولین پرتابگرهای خشابی پهپاد شاهد ۱۳۶، پرتابگر جدید سامانه سوم خرداد، سامانه پدافند هوایی ۹ دی، موشک کروز پاوه، موشک‌های فتاح، خرمشهر ۴ و شهید حاج قاسم سلیمانی را برای رژه به میدان‌ آورد.
     
     
     
     
     
     
     
    همچنین برای اولین بار در رزمایش الی بیت‌المقدس بسیجیان سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ که سوم آذر سال ۱۴۰۲ برگزار شد نیز، به نمایش عمومی درآمد.
    دیگران چه می‌گویند؟
    قدرت و تاثیر موشک خرمشهر 4 به قدری است که «بشیر عبدالفتاح» کارشناس مصری در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «الغد» اعلام کرد: رونمایی از موشک «خرمشهر۴»، دربرگیرنده این پیام است که اگر رژیم صهیونیستی به حمله به ایران فکر می‌کند بهای آن گزاف خواهد بود چراکه ایران می‌تواند ضد حملاتی دردناک داشته باشد.
    قدرت موشکی، بازدارنده و عامل اقتدار ایران اسلامی
    مولفه‌های قدرت دفاعی و بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران گوناگون است که یکی از پایه‌های این قدرت، قدرت موشکی است که کشورمان جزو کشورهای برتر جهان در این زمینه است.
    این توان با اتکا به دانشمندان و جوانان نخبه ایرانی که در دانشگاه‌ها و وزارت دفاع یک همکاری نظام یافته و مستمر را با یکدیگر داشته و دارند. دستیابی به قدرت و توان موشکی با قدرت علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران در ارتباط کامل است.
    پیشرفت‌های نظامی ایران فقط مختص به حوزه موشکی نیست و شاهد هستیم که جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های گوناگون اعم از توان دریایی، پهپادی، ساخت جنگنده و انواع هواپیمای نظامی، توپخانه، اسلحه و تجهیزات انفرادی و سایر عرصه‌ها پیشتاز و پیشرو بوده و هست.
    پایان پیام/


    download

    download

    download

    نظرات بینندگان
    نظرات شما